Start › Natur › Solcellsanläggningar på mark › Steg 2 Genomgång
När anmälan kommit in och är diarieförd, behöver en handläggare kontrollera så att anmälan är komplett vad gäller administrativa uppgifter och obligatoriska handlingar. Annars går det inte att börja utreda ärendet.
De uppgifter som bör finnas med är följande:
Begreppet naturmiljö omfattar även kulturmiljöer och landskapsbilder och bör enligt Naturvårdsverkets vägledning och rättspraxis (bland annat MÖD 4255-18) tolkas brett.
Med dokumenterade natur- och kulturvärden menas de uppgifter som verksamhetsutövaren kan hämta i öppna data, till exempel uppgifter i länsstyrelsens informationskarta eller andra publicerade inventeringar, Naturvårdsverkets databas Skyddad natur, Riksantikvarieämbetets Fornsök, Skogsstyrelsens Skogens pärlor, Jordbruksverkets TUVA, Artportalen etcetera.
Dokumenterade natur- eller kulturvärden kan också vara en specifik naturvärdesinventering eller kulturmiljöinventering som verksamhetsutövaren har gjort för det aktuella projektet.
Om solcellsparken ska anläggas på brukningsvärd jordbruksmark behöver verksamhetsutövaren förhålla sig till 3 kap. 4 § miljöbalken och ta fram en lokaliseringsutredning. Lokaliseringsutredningen ska också uppfylla vissa krav för att vara tillräcklig. Det är vanligt att det behövs vägledning om hur lokaliseringsutredningen ska tas fram.. I Steg 3 Utredning, under rubriken Hushållning med mark, i stycket Brukningsvärd jordbruksmark hittar du vägledningen Solceller på brukningsvärd jordbruksmark – stegvis undersökning (docx).
Om det visar sig att solcellsanläggningen ska etableras inom ett område där det förutom en anmälan om 12:6-samråd dessutom behövs någon annan typ av prövning, är det bra om du så tidigt som möjligt informerar verksamhetsutövaren om det. Informera även om vilken myndighet som i så fall ska ha ansökan eller anmälan.
Strandskydd råder vid hav, sjöar och vattendrag och omfattar land- och vattenområden 100 meter från strandlinjen (se 7 kap. 13–15 §§ miljöbalken). Det finns både möjlighet till utökat strandskydd (300 meter) och i vissa län finns även generella undantag för strandskyddsområden. Huvudregeln är att förbjudna åtgärder, vilket en solcellsanläggning i de allra flesta fall kommer att vara, behöver en dispens från strandskyddet vilket i sin tur kräver särskilda skäl. Vanligtvis söks dispensen hos kommunen. Notera att en ansökan om strandskyddsdispens inte ersätter en anmälan om 12:6-samråd.
Inom ett våtmarksområde eller annat vattenområde kan det behövas en anmälan om vattenverksamhet, vanligtvis till länsstyrelsen. Är det en riktigt stor anläggning kan det till och med vara krav på tillstånd från mark- och miljödomstolen.
Vad som avgör om det ska vara en anmälan om vattenverksamhet beror av anläggningens tekniska utformning och storlek. Om det är uppenbart att varken allmänna eller enskilda intressen påverkas av anläggningens inverkan på vattenförhållandena så är den undantagen från tillstånds- eller anmälningsplikt (11 kap. 12 § miljöbalken). Ta hjälp av kollegor som arbetar med vattenverksamhet för att bedöma om solcellsanläggningen ska hanteras som en vattenverksamhet.
Om solcellsparken ska hanteras som en anmälan om vattenverksamhet är det oftast bättre att ärendet förs över till den processen direkt inom länsstyrelsen (byt verksamhetskod och eventuellt handläggare på ärendet), men informera verksamhetsutövaren om det i så fall. Det kan behövas dialog med en vattenhandläggare om detta sätt fungerar eller om det är nödvändigt, och blir enklare för verksamhetsutövaren, att skicka in en anmälan igen, men för vattenärendet (till exempel via en särskild e-tjänst). Om vattenhandläggaren anser att en separat vattenanmälan är nödvändig, genom exempelvis anmälan via e-tjänsten, ska 12:6-samrådet avvisas. Skicka i så fall med en länk till rätt sätt att skicka in anmälan om vattenverksamhet i avvisningen.
Läs mer om vatten och våtmarker under Steg 3 Utredning.
Det förekommer att Skogsstyrelsen får in avverkningsanmälningar för solcellsanläggningar i skog. Då kommer Skogsstyrelsen att överlämna ärendet till länsstyrelsen eftersom syftet med avverkningen inte är skogsbruk. Du kan då behöva be verksamhetsutövaren om kompletteringar om solcellsanläggningens utförande, om avverkningsanmälan endast innehåller uppgifter om skogsavverkningen. Om dessa kompletteringar inte kommer in kan ärendet behöva avvisas.
Om solcellsanläggningen ska utföras där det förekommer fornlämningar eller där det kan antas finnas fornlämningar som ännu inte är kända, kan det krävas tillstånd enligt kulturmiljölagen. En internremiss till dina kollegor med kulturmiljökompetens för bedömning är bra om det sker så fort som möjligt efter det att anmälan inkommit. Ett nytt ärende kan då öppnas som hanteras av dem. Se också under Steg 3 Utredning, Kulturmiljövärden.
I samband med etableringen av solcellsanläggningar krävs förstås körning med maskiner i terrängen. Alltså, frågan kan uppstå – behövs dispens från terrängkörningsförbudet? Solcellsanläggningar är inte specifikt utpekade i terrängkörningslagstiftningen, men det finns undantag från förbudet för ”andra arbetsplatser” (1 § 3 stycket 2 punkt terrängkörningsförordningen). Terrängkörningsdispens kommer därför troligen inte behöva hanteras i samband med anläggningsarbetet. Om det finns behov av att reglera körning i känsliga partier, till exempel fuktiga/blöta områden, finns möjligheter att förelägga om försiktighetsmått i samrådet.
Om det visar sig att solcellsanläggningen ska etableras på mark som inte kan betecknas som naturmiljö då behövs inte någon anmälan om samråd enligt 12:6 MB. Då ska anmälan avskrivas.
För att samrådsanmälningarna ska bli så bra som möjligt från början är det viktigt att länsstyrelsen har bra specifikt stöd och vägledning till verksamhetsutövarna på webben om solcellsanläggningar på mark.
Vissa verksamhetsutövare kan behöva extra stöd för att förstå vilket underlag som krävs. Solcellsanläggningar är ett nytt område och därför är det inte självklart att kunskapen och kompetensen är välutvecklad. Ha en öppen dialog med verksamhetsutövaren, exempelvis via telefon och e-post. Räkna med att du som handläggare kan behöva ge stöd även på dessa sätt förutom genom att be om kompletteringar.
Du kan behöva förklara för verksamhetsutövaren att länsstyrelsen inte kan hänvisa verksamhetsutövaren att söka frivilligt tillstånd men du kan behöva ge råd och förklara att det finns fördelar och nackdelar med båda tillvägagångssätten. En av fördelarna med frivilligt tillstånd skulle kunna vara att verksamhetsutövaren får en annan rättskraft i det eventuella tillståndet och att förankringen med lokalsamhället och kommunen oftast blir mer inkluderade. Uppenbara nackdelar är däremot tidsåtgången och att ett mer omfattande underlag kan behövas.
Om det saknas administrativa uppgifter eller annat som är nödvändigt för att kunna utreda ärendet, behöver du be om komplettering i ärendet. Hänvisa till den vägledning som finns på Länsstyrelsens webb så att verksamhetsutövaren får ett bra stöd för sitt arbete med kompletteringen. Hur lång tid verksamhetsutövaren bör få för komplettering kan variera beroende på mängden uppgifter som ska kompletteras. Det kan handla om några veckor, men också betydligt mer om det finns ett sådant behov. Om alla nödvändiga uppgifter finns för att kunna göra analysen av ärendet (se Steg 3 Utredning), då kan du avvakta med att be om komplettering till efter analysen.
MALL komplettering behövs (docx)
Samråd enligt 12:6 MB är en förhållandevis begränsad granskning av tänkta verksamheter och åtgärder i naturmiljön. Det är endast påverkan på natur- och kulturmiljöer och allmänna hänsynsregler som kan regleras genom föreläggande om försiktighetsmått eller förbud. Länsstyrelsen ska därför endast be om underlag som är kopplade till dessa frågor. Påverkan på till exempel Försvarsmaktens anläggningar, Trafikverkets vägar och järnvägar, kommunala planområden med bostadsbebyggelse med mera ingår inte i granskningen och är inte uppgifter som vi ska be om från verksamhetsutövarna. Verksamhetsutövarna kan däremot behöva kontakta andra myndigheter för att reda ut detta.
Om det är uppenbart att det behövs så omfattande kompletteringar att det kommer att ta avsevärt mycket längre tid än sex veckor att få fram dessa, då kan länsstyrelsen fatta ett delbeslut om förlängd handläggningstid och tillfälligt förbud att påbörja anläggningsåtgärder. Förbudet ska då endast gälla tills det att kompletteringar kommit in till länsstyrelsen och länsstyrelsen har hunnit ta ställning till underlaget och avge ett slutligt beslut i ärendet.
Skulle inte kompletteringar komma in inom den tidsfrist som framgår av delbeslutet, kan ärendet avvisas.
Tänk på att bara använda delbeslut om förlängd handläggningstid när det verkligen är nödvändigt. Samrådsärenden ska generellt sett inte ta lång tid. Det är också få verksamhetsutövare som har praktiska möjligheter att starta i gång så snabbt som inom sex veckor. Med en bra dialog med verksamhetsutövaren i ärendet kan mindre fördröjningar troligen lösas utan tillfälligt förbud.
MALL Delbeslut föreläggande om kompletteringar (docx)
Eftersom solcellsanläggningar ofta berör stora arealer, är det också många olika aspekter som kan beröras. Förutom naturmiljöfrågor kan det handla om vatten, kulturmiljö, jordbruk, infrastruktur, samhällsplanering med mera. Det innebär att det är lämpligt med en bred intern remittering och beredning av samrådsärendena på länsstyrelsen. Beredningen bör ske tidigt i handläggningen, innan det är dags att be om eventuella kompletteringar.
En bred beredning kan gå till så här:
Enligt 12:6 MB finns inte något krav på att remittera. Samråd 12:6 är en granskning som begränsas till påverkan på natur- och kulturmiljö, och att tillfråga remissinstanser som inte anknyter till natur- och kulturmiljöfrågorna är därför inte heller ett krav. Det finns däremot några situationer då det är nödvändigt att skicka remiss.
Det finns två olika vägar gällande remittering till berörd(a) sameby(ar). Du kan välja att skicka en remiss under ärendets beredning/handläggning för att få in samebyns synpunkter. Du kan istället välja att i beslutet upplysa verksamhetsutövaren om att denne ska kontakta samebyn innan arbetet påbörjas för att samråda kring eventuella försiktighetsåtgärder etcetera.
Det är viktigt att bedöma remissförfarande från fall till fall och göra en avvägning kring vad som är lämpligt i det enskilda ärendet.
Om solcellsanläggningen bedöms kunna påverka militära riksintresseområden, exempelvis med avseende på elektromagnetisk störning, kan länsstyrelsen skicka en remiss till Försvarsmakten som då får möjlighet att bedöma om solcellsanläggningen riskerar att skada riksintresset för totalförsvarets militära del. För generell information och underlag kring riksintressen för totalförsvarets militära del hänvisar Försvarsmakten till sin hemsida. Där finns bland annat kataloger för varje län där det redogörs för vad ett riksintresse för totalförsvarets militära del är, vilka åtgärder som kan riskera att skada riksintressena samt information och kartor för de områden av riksintresse som Försvarsmakten ansvarar för.
I normalfallet behöver inte anmälan skickas på remiss till kommunen. Det är endast om det krävs för att länsstyrelsen behöver uppgifter som inte länsstyrelsen på egen hand kan få tag på. Det kan till exempel röra sig om något specifikt naturvårdsunderlag eller ett kommunalt planeringsunderlag. Kommunen kan dock överklaga beslut om samråd eftersom naturmiljön både är en statlig och kommunal angelägenhet enligt MMD 727-24.
I vissa fall kan du behöva uppmärksamma verksamhetsutövaren på att de kan behöva kontakta en annan myndighet eller organisation om solcellsanläggningen är tänkt att uppföras i närheten av till exempel en stor väg, en flygplats, elledningar eller annan infrastruktur.
På miljosamverkansverige.se använder vi kakor för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt. Du kan läsa mer om våra kakor på sidan ”Om kakor”