Steg 6 Beslut

Det finns tre olika beslutsalternativ i ett samrådsärende:

  1. Avsluta utan åtgärd
  2. Föreläggande om försiktighetsmått
  3. Förbud

Beslut att avsluta utan åtgärd innebär att du avslutar granskningen av ärendet utan särskilda krav på verksamhetsutövaren. Då kan det ändå vara bra med en utförlig beskrivning av ärendet i beslutet, så att det framgår tydligt vilket projekt som har granskats. Det är nämligen verksamhetsutövarens egen beskrivning av projektet som beslutet gäller och som kan utföras.

MALL Beslut avsluta utan åtgärd (docx)

I beslutet om föreläggande om försiktighetsmått kommer länsstyrelsen ställa specifika krav på verksamhetsutövaren genom ett antal föreläggandepunkter. Föreläggandet är riktat specifikt till en viss verksamhetsutövare. Om det byts verksamhetsutövare för solcellsanläggningen behöver ett nytt föreläggande riktas till den nya verksamhetsutövaren. Då behöver du skriva i det nya beslutet att det ersätter ett tidigare föreläggande, glöm inte att ange korrekt diarienummer och beslutsdatum för det tidigare föreläggandet. Den tidigare verksamhetsutövaren kan behöva få beslutet för kännedom också. Det kan bli aktuellt att informera verksamhetsutövaren innan beslutet skrivs. Detta kan behöva ske om föreläggandepunkterna innebär omfattande begränsningar och inte är föreslagna av verksamhetsutövaren själv.

MALL Beslut föreläggande om försiktighetsmått (docx)

I beslutet om förbud behöver länsstyrelsen förbjuda den tänkta verksamheten eftersom det inte är tillräckligt med försiktighetsmått för att skydda naturmiljön. Ett förbud kan utfärdas för delar av en solcellsanläggning också, medan resten godtas.

MALL Beslut förbud (docx)

Motivering viktig

Det är alltid viktigt med en utförlig motivering, men särskilt när beslutet är inskränkande i form av föreläggande eller förbud. Länsstyrelsen måste förklara vilka regler som tillämpats och vilka omständigheter som varit avgörande för ställningstagandet. Motiveringen ska kunna leda verksamhetsutövaren till att förstå länsstyrelsens resonemang i det enskilda fallet. Verksamhetsutövaren ska också kunna kontrollera att länsstyrelsens bedömning är rättsligt riktig och väl avvägd.

Motiveringen bör bygga på de betydelsefulla omständigheterna (se bedömningstrappan i Steg 5). Bedömning av eventuella invändningar från verksamhetsutövaren under ärendets gång bör också redovisas. Därtill bör den samlade bedömningen av platsen finnas med i motiveringen och varför det är eller inte är god hushållning att etablera solceller på platsen. Slutligen bör du redovisa varför länsstyrelsen anser att det är ett rimligt beslut (proportionalitet) och hur avvägningen är gjord. Du kan behöva beskriva hur länsstyrelsen beaktat underliggande omständigheter som inte verksamhetsutövaren rår över, till exempel svårigheter att få inkoppling på elnätet. Är det ett beslut om föreläggande med långtgående försiktighetsmått kan du behöva motivera dessa (se också nästa avsnitt Att utforma försiktighetsmått).

Det kan vara aktuellt att spegla ärendet genom de nationella miljökvalitetsmålen, alltså redovisa på vilket sätt solcellsanläggningen antingen medverkar eller motverkar till att uppfylla miljömålen. Solcellsanläggningar medverkar till att begränsa klimatpåverkan (miljömål 1) men kan stå emot exempelvis ett rikt odlingslandskap (miljömål 13) eller ett rikt växt- och djurliv (miljömål 16).

Exempel på motiveringar (pdf)

Att utforma försiktighetsmått

I beslutsalternativet föreläggande om försiktighetsmått ska du ta med ett antal föreläggandepunkter som tvingar verksamhetsutövaren att vidta försiktighetsåtgärder eller begränsa verksamheten på något sätt.

Försiktighetsmåtten ska vara specifika för den aktuella solcellsanläggningen. De ska vara specifika i den meningen att de är knutna till en särskild plats, för ett visst objekt eller en viss egenskap. Försiktighetsmåtten ska vara så tydliga att det inte råder något som helst tvivel om vad som ska utföras eller hur verksamheten ska begränsas i det enskilda ärendet.

Försiktighetsmått ska motverka skador på natur-, kultur- och vattenmiljöer. Notera att försiktighetsmått inte är kompensationsåtgärder. Kompensationsåtgärder kan ingå som villkor i tillstånd och dispenser för att kompensera för en oundviklig skada på ett skyddsvärde. I ett föreläggande om försiktighetsmått kan dock inte kompensation föreskrivas.

Tänk efter en extra gång när du skrivit upp dina förslag till försiktighetsmått, så att de inte är utformade som kompensationsåtgärder.
Tänk på att föreläggandepunkterna är tvingande och ingripande. Använd därför föreläggande endast på sådant som verkligen är angeläget. Om det behövs upplysningar av allmän karaktär, ska de läggas under rubriken Upplysningar i beslutet.

Det finns begränsningar för hur försiktighetsmått bör och kan utformas, men det kan vara behövligt med sådana för att solcellsanläggningen inte ska orsaka skador på andra intressen. Är försiktighetsmåtten avsevärt långtgående eller där behovet är otydligt för verksamhetsutövaren kan du behöva motivera försiktighetsmåttet i ditt beslut. Här är exempel på kategorier av försiktighetsmått som begränsar solcellsanläggningar:

  • Drift och skötsel
  • Tid (under anläggningsarbetet med avseende på skydd för djurlivet under häckningstider, ynglingstider etcetera)
  • Markförhållanden
  • Stängsel
  • Teknisk lösning och utformning på solcellsanläggningen
  • Avstånd
  • Invänta andra beslut eller besked


Exempel på försiktighetsmått (pdf)

Upplysningar – vad behöver egentligen vara med?

Upplysningslistor kan ibland bli långa i samrådsbeslut för solcellsanläggningar. Alltför långa upplysningslistor tynger dock besluten och kan ta bort fokus från det som faktiskt är viktigt. De riskerar också att ge sken av att vara heltäckande, vilket det ju givetvis inte finns någon garanti för. Ansvaret att kolla upp vilka tillstånd och kontakter som behövs ligger trots allt på verksamhetsutövaren.

Inom vår serviceskyldighet ligger däremot att upplysa om det är någon ytterligare anmälan eller tillståndsansökan som behövs hos länsstyrelsen och som inte har kunnat hanteras inom ramen för samrådet. Det kan till exempel gälla tillstånd enligt kulturmiljölagen, anmälan om förorenad mark eller tillstånd enligt väglagen. Upplysningen ska då förstås vara relevant i det enskilda ärendet.

Allmänna upplysningar om till exempel biotopskyddade miljöer eller fridlysta arter ska normalt inte behövas, eftersom det är frågor som ska utredas inom ramen för samrådet. Länsstyrelsen bör alltså veta om det finns biotopskydd eller fridlysta arter inom området för solcellsanläggningen och ange nödvändiga försiktighetsmått för det i så fall. Alternativt har verksamhetsutövaren beskrivit hur det ska lösas. Sådana allmänna upplysningar kan dock vara nödvändiga i enskilda fall, för att upplysa om vad som behövs om verksamhetsutövaren av någon anledning inte klarar av försiktighetsmåtten, till exempel om att hålla avstånd.

Det finns ingen anledning att upplysa om sådant som verksamhetsutövaren själv har beskrivit att denne ska göra, till exempel söka bygglov för transformatorstation.

Exempel på upplysningar (docx)

Hur hantera yttranden från allmänhet och närboende?

Det händer att länsstyrelsen får ta emot yttranden över solcellsanläggningen från allmänhet och närboende. I samråd 12:6 MB finns inget krav att tillsynsmyndigheten ska ta hänsyn till sådana yttranden. För att ändå tydliggöra det, kan det vara lämpligt att i beslutet skriva en information om hur länsstyrelsen har hanterat det. Till exempel så här:

”Yttranden från närboende har kommit in till länsstyrelsen med deras uppfattningar om uppförandet av solcellsanläggningen. Inkomna yttranden har inte legat till grund för Länsstyrelsens beslut eftersom de närboende inte är parter i samrådet.”