Start › Vatten › Anmälan och tillsyn av vattenuttag › Tillsynsstöd › Egeninitierad tillsyn
Den händelsestyrda tillsynen är svår att förutspå, överblicka och planera. Genom att i möjligaste mån styra om från händelsestyrd till egeninitierad tillsyn förenklas planeringen vilket gör det lättare att avsätta resurser för tillsynen. Med egeninitierad tillsyn är det också lättare prioritera de verksamheter och områden där tillsynen bedöms medföra störst miljönytta. Tillsynen av vattenuttag bör i hög grad vara målstyrd vilket ger större miljönytta jämfört med insatsens storlek. Tillsynen kan då ske utifrån de förutsättningar som råder inom respektive län där exempelvis antalet uttag och dess geografiska position och storlek inverkar på behovet av tillsyn. Tillsynen kan även prioriteras till områden som utpekats som särskilt värdefulla.
Ett sätt att prioritera tillsynen är att först genomföra en behovsutredning. Inom en behovsutredning redogörs för vilka områden som kräver tillsyn för att främja miljön och en hållbar utveckling. Från behovsutredningen kan tillsynsbehovet fastställas. Vid behovsutredningen identifieras vilka verksamheter som har tillstånd för vattenuttag. Behovsutredningen behöver inte vara en systematisk analys men ska framförallt bygga på vissa kriterier, exempelvis bör problemområden och verksamheter med tillsynsbehov identifieras och sedan bör de tillsynsmetoder som ger störst nytta kunna identifieras. Exempel på områden och vattendrag som kan prioriteras vid tillsynen är sådana som:
Ett sätt att utreda behovet av tillsynen är att använda sig av Miljösamverkan Sveriges modell för behovsutredning.
Inventering behöver utföras för att få kännedom om befintliga vattenuttag. Inventeringen kan genomföras på olika sätt bland annat genom att:
Nedan följer några exempel på inventeringar som olika länsstyrelser har genomfört:
Vid eventuell inventering i fält behöver lokalisering av påfunna vattenuttag noteras för att i efterhand kunna avgöra på vilken fastighet och från vilket vattenområde som uttagen genomförs. Vattenuttagen bör även dokumenteras med bilder och anteckningar inför senare ärendehantering.
Vid inventering av vattenuttag i fält, dokumentera följande uppgifter för senare ärendehantering:
Tillsynsmyndigheten kan med stöd av 26 kap. 9 och 21 §§ miljöbalken begära in uppgifter och handlingar som behövs för tillsynen. Från handlingar som har begärts in av verksamhetsutövaren samt av eventuellt inhämtade uppgifter i fält bör det vara möjligt att bedöma uttagets påverkan. För vidare instruktion om ärendehandläggning av tillsynsärenden, se Miljösamverkan Sveriges handläggarstöd för tillsyn av vattenverksamhet.
Exempel på frågeställningar och uppgifter som kan vara relevanta att begära in från verksamhetsutövaren om deras vattenuttag är:
Vid hantering av ärenden där det kan vara svårt att bedöma uttagets påverkan kan det vara lämpligt att besöka området och platsen där vattenuttaget utförs. Fältbesöket bör aviseras i förväg till fastighetsägaren och/eller verksamhetsutövaren.
På miljosamverkansverige.se använder vi kakor för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt. Du kan läsa mer om våra kakor på sidan ”Om kakor”